16 Ağustos 2010 Pazartesi

Barcelona'ya Öykünmek - Bir Sponsor Krizi

Hafta sonu maçları izlemek için iştah ve özlemle televizyon başına oturduğumda gördüğüm, ligimizde bir çok Barcelona olduğu. Aslında yanından bile geçmediği. Yıllarca formasına reklam almayan bir kulübün sırf prestij için belki de futbol dünyasında en çok para edecek reklam alanını Unicef'e vermesi gibi bir olay değil ülkemizdeki.

"Futbolu çok seven 100bin kişi bulabilirim" diye grup açsanız facebook'ta inanın bulursunuz. Ama ülkemizde sıfatlar kolay kazanılır ve kazanamak için o onu hak etmenize gerek yoktur. Ertuğrul Sağlam şampiyonluk sonrası gerekli desteği bulamadıklarını söylerken kast ettiği tabi ki sırtını sıvalayıp "yanındayız koçum" diyen godomanlar değil, elini cebine atacak godomanlardı.

Kişiye bağlı zihniyetten sakınmak gerektiği daha önce defalarca vurgulardı herkes tarafından. Kulüplerimizin başkanların egemenliğinde, 2-3 yönetici parası ile yönetildiği günlerin geride kaldığını düşünmeye başlamışken SporToto Süper Lig'in 11 kulübünün anasponsoru yok.

Turkcell'in lige adını vermekten vazgeçmesi ile birlikte sponsorlukları da kısması kulüpleri zor durumda bırakabilirdi yayın ihalesi bu kadar çok gelir getirmeseydi. Turkcell göğüs reklamı karşılığında 600bin $ veriyordu kulüplere. BorgesBlog'ta Bundesliga ekiplerinin forma reklamlarını ele aldığı şu posta göz attıktan sonra görüyoruz ki sponsorluk konusunda henüz emeklemeye başlamışız.

En yüksek bedel 20 milyon € iken en düşük bedel ise 2,4 milyon €. Bundesliga kulüplerinin forma reklam gelirleri 131,50milyon €. Aradaki fark inanılmaz boyutta. Ligin pazarlanması konusunda yayıncı kuruluğun daha çok çalışması gerekiyor. Süper Slow Motion kameralar elbetteki güzel ancak siz bu takımların göğüs reklamlarını ülke içinde tutar, yayınları Azerbaycan'a dahi pazarlayamazsanız, oraya reklam veren firma bulmakta da zorlanırsınız.

Kulüpler 500bin $ karşılığında formalarına reklam bulamazken gözler bir anda 25milyon $ karşılığında lige adını veren Spor Toto'ya çevrildi. Spor Toto kulüplere bir kıyak yapar ve kulüplerin pazarlama departmanları yatmaya devam mı eder yoksa silkelenip kendilerine mi gelirler orası bilinmez.

Bu iş geçen sonra Hollanda takımlardan Az'ın başınada gelmişti. Detay için Flying Dutchman 'deki şu yazıyı okuyabilirsiniz. Ama konunu özü Az'ın sahaya reklam yerinde kocaman "?" işareti ile çıkması. Türk kulüp çizgisine uzak bir davranış olsa da yazıdan da anlaşılacağı gibi yeni sponsorlarını bulmuşlar.

Futbol ülkesiyiz ama futbolun en üst klasmanında 11 takımın sponsoru yok. Bişey demeli mi daha üstüne?

2 yorum:

Spooky dedi ki...

hangi kulüplerin, hangi pazarlama departmanı?
biraz naif olmuş o kısım :)

Kerem Akbaş dedi ki...

@Spooky

Varmış Beşiktaş'ın. Ama "Kartal Yuvası" diye isim koyan departmandan ne beklersin?